Altijd moeiteloos zichtbaar Marjolein Berger logo

Let’s ditch the niche! Wat je beter wél kunt doen om boven de massa uit te springen en de juiste klanten aan te trekken

Zit je al een tijdje in een low content vibe en voelt alle content die je op dit moment maakt onpersoonlijk en saai?

De content die je deelt voelt als een oude versie van jezelf en je hebt het gevoel dat je veel meer kanten van jezelf kunt laten zien dan dat je nu doet…

Dan is deze blog voor jou, want de kans is groot dat je jezelf per ongeluk in een veel te krap hokje hebt gewurmd!

Riddle me this…

Marjolein Berger Past alles wat jij bent in één niche?
Marjolein Berger Kun je alles wat jij vet vindt in één onderwerp samenvatten?
Marjolein Berger Zie je jouw future-you in een piepklein en krap hokje bewegen?
Marjolein Berger Voel je helemaal creatief vrij binnen één topic?

Als je één van deze vragen met ‘Ja’ beantwoord hebt, raad ik je aan om lekker verder te surfen, maar… ik verwacht dat ik je aan het einde van deze blog nog wel even zie 😉

Kijk, er was eens een tijd waarin de meeste marketing en sales guru’s hun levensleuze ‘the money is in the niche’ over de daken schreeuwden. Een niche zou er namelijk voor zorgen dat je je als ondernemer makkelijk onderscheidt van anderen in je markt. Een sterk afgekaderde groep potentiële klanten zou zo precies weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.

En ooit werkte deze strategie ook! Je trekt op die manier namelijk precies die klanten aan met problemen waarover jij content deelt, tot het moment dat… 

je compleet aan jezelf voorbij gaat! Want het enige dat vaststaat is dat alles continu verandert, en jij dus ook. Wat als je je plotseling niet meer met je gekozen niche identificeert?

Dat is flink balen! Want nu heb je een hele community om je heen hangen die oplossingen van je verwacht voor hele specifieke problemen, terwijl jij je steeds minder gemotiveerd voelt om hier ook nog maar één woord aan vuil te maken. (Spoiler alert: this is what happened to me).

Maar, wat kun je dan beter doen om boven de massa uit te springen en de juiste klanten naar je toe te trekken? Daar heb ik wel een paar ideeën over, so here we go!

Let your content do the talking

Een jaar lang maakte ik content voor een redelijk krappe doelgroep (een niche is een gespecialiseerd segment van de markt voor een product of dienst en in mijn geval was de doelgroep mijn niche) en als ik het nu teruglees vind ik veel van wat ik heb geschreven ronduit… saai. 

Dat komt omdat er bijna niets van mijn persoonlijkheid in terug te vinden is. Na een jaar voelde ik me dan ook compleet opgebrand en totaal niet geïnspireerd om nog content te maken.

Content maken over jezelf en voor je merk mag juist fun zijn! Wat mij betreft is het de puurste vorm van zelfexpressie. Je kunt je hele belevingswereld vormgeven met content en delen met anderen.

De beste ideeën voor content ontstaan terwijl ik in de keuken met mijn handen tagliatelle sta te draaien, of met verf aan het kliederen ben op een doek. Kortom, wanneer ik dingen doe die ik leuk vind.

Een niche beperkt je creativiteit, omdat je binnen dezelfde strakke lijntjes blijft kleuren… niet fun. Terwijl jij als persoon juist zo enorm kleurrijk, vol en inspirerend bent! 

Dus maak liever content over dingen die typisch ‘jij’ zijn en deel de inzichten die je daaruit haalt of zoek haakjes om je ervaringen aan op te hangen.

You do you

Mjah… dat is lekker makkelijk gezegd. Want wat betekent het eigenlijk om ‘jezelf’ te zijn? En hóe laat je dat dan zien?

Je bent de som van al je passies, talenten, interesses, nukken, blunders, ervaringen en inzichten. Om hier een samenhangend beeld van te schetsen kun je een ‘persona’ van jezelf maken. Eigenlijk net zoals hoe je dat van je lievelingsklant doet, alleen dan veel persoonlijker.

Door precies te weten wat jij uit wilt stralen kun je er voor zorgen dat de content die je maakt helemaal on point is met jouw brand. Yes… that’s right… jij bent je eigen merk!

Om je persona vorm te geven heb ik een vragenlijst voor je opgesteld. Probeer de vragen zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden én geef ook voorbeelden van hoe het vooral niet is. Ter inspiratie zal ik mijn persona eronder uitschrijven, maar blijf wel bij jezelf wanneer je je eigen persona formuleert!

Vragen voor jouw persona:

Marjolein Berger Taalgebruik: “Mijn taalgebruik is … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Humor: “Mijn humor is … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Lichaamstaal: “Mijn lichaamstaal is … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Kleuren: “Mijn favoriete kleuren zijn … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Kledingstijl: “Mijn kledingstijl is … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Esthetiek: “Ik vind dingen mooi als … en … maar vooral niet …”
Marjolein Berger Interesses: “Ik hou van … en … maar vooral niet van …”
Marjolein Berger Hobby’s: “Ik vind het leuk om … en … te doen, maar vooral niet om … te doen”
Marjolein Berger Omgeving: “Ik voel me het beste in … en … maar vooral niet in …”
Marjolein Berger Belangrijk: “Ik vind het belangrijk om/dat … en … maar vooral niet om/dat …”

Marjolein Berger

Mijn taalgebruik is vrolijk, los en met af en toe een woordje Engels, maar vooral niet formeel en serieus / mijn humor is droog en een tikkeltje sarcastisch, maar vooral niet lomp en hard / mijn lichaamstaal is subtiel en terughoudend, maar vooral niet los en overdreven / mijn favoriete kleuren zijn vrolijk en uitgesproken, maar vooral niet donker, grijs of extreem fel / mijn kledingstijl is basic en stoer en een tikkeltje alternatief, maar vooral niet sexy en extreem vrouwelijk / ik vind dingen mooi als Scandinavisch design en kleurrijke interieurs, maar vooral niet minimalistisch en modern / ik hou van moderne kunst en cinematische film & fotografie, maar vooral niet van sportauto’s en trendgevoelige mode / ik vind het leuk om uitgebreid te koken, te fotograferen en lange wandelingen te maken, maar vooral niet om te shoppen en bier te drinken in de kroeg / ik voel me het beste in musea, cosy coffeeshops en chille strandtentjes en het bos, maar vooral niet op drukke terrassen en nachtclubs / ik vind het belangrijk om mijn merk te versterken met zelfgemaakte authentieke beelden zoals foto’s en een coherente stijl neer te zetten met kleuren, maar vooral niet om schreeuwerig of influencerig over te komen.

Marjolein Berger cursus

Hoe maak je jouw persona zichtbaar in je content?

In mijn persona is duidelijk zichtbaar welke elementen vaak te zien zullen zijn in mijn content.

Zo zal ik niet snel content delen vanuit een druk terras met een wijntje in mijn hand, maar wel als ik een wandeling maak in het bos of zit te lunchen in een knus koffietentje. 

Ook zul je mij nooit high fashion zien dragen, want ik houd niet van shoppen en daarbij voel ik me heel ongemakkelijk in dure merkkleding.

Dat betekent niet dat ik niet geïnteresseerd ben in mode, maar wel dat ik het belangrijk vind dat mijn kleding uitstraalt wie ik ben. Als ik foto’s van mezelf schiet voor mijn content zoek ik daarvoor kleding uit waar ik me comfortabel en goed in voel en die qua stijl en kleur past bij wie ik ben.

Alright, nu je zowat alles (op mijn pincode na) van mij weet, is het aan jou om je persona te formuleren, fun! Je kunt de antwoorden op de vragen wat mij betreft nog veel uitgebreider beschrijven (de mijne is slechts een voorbeeld), want zo maak je heel concreet wat wel en vooral niet bij je brand past.

Everything is vibration

“Everything is vibration, you just have to tune into the right frequency to perceive it.”

Jij hebt ook een vibratie! Door jouw vibe duidelijk in je content te laten zien zullen de juiste klanten die frequentie oppikken en er zich in willen onderdompelen.

Met jouw onweerstaanbare en unieke vibe creëer je een loyale community om je heen die met je meegroeit, welke kant je ook besluit op te gaan in de toekomst. Eigenlijk kun je ergens wel stellen dat JIJ je eigen niche bent!

Pijn is… echt niet fijn!

Luister, ik ben de laatste die zegt dat je niet heel goed moet begrijpen waar je community mee zit. Maar het is heel onplezierig om steeds alleen maar op die pijn te drukken. Daar krijgt je content namelijk nogal een bitter randje van.

Focus je liever op de verlangens van je tribe. Schets een droombeeld waar jouw potentiële klanten naar uit kunnen kijken en creëer content met oplossingen die vanuit je eigen ervaringen en inzichten komen.

Op die manier is je content oprecht en creëer je een authentieke expert status. Want jij hebt de verlangens waar je community van droomt al helemaal doorleeft. Daardoor weet je precies welke route ze af kunnen leggen om hetzelfde resultaat te behalen.

Dus buig de problemen die je potentiële klanten kunnen ervaren om naar verlangens en schets in je content een haalbaar droombeeld met logische stappen waarmee je je tribe kunt helpen.

Still here? Dacht ik wel 😉

Leuk dat ik je hier nog even zie… want er staat iets heel gaafs op de planning!

Binnenkort (de exacte datum maak ik een dezer dagen bekend) organiseer ik een heuse workshop over SELFIE fotografie in een te gekke studio! Klik hier om alles te weten te komen over de workshop Picture This!

In de workshop leer je hoe je met je smartphone professioneel uitziende foto’s en selfies maakt die je content een wauw-effect geven.

Je ontdekt hoe je met jouw vibe een verhaal vertelt en leert creatief omgaan met het nemen van foto’s voor content op social media, je blog en je nieuwsbrief.

Want door beeld en woorden krijgt je merk een persoonlijkheid en ontstaat er een unieke vibe die zorgt voor echtheid, herkenbaarheid en verbinding. Zo wordt jouw merk een mooie ronde beleving. En ja, daar hoort écht een gezicht bij!

Aan het einde van de dag ga je naar huis met een hele reeks verrassende foto’s die je direct kunt gebruiken voor je content op social media, je blog en je nieuwsbrief.

Lijkt deze workshop je helemaal te gek? Reserveer dan alvast je plek door me een e-mail te sturen via hallo@marjoleinberger.nl 

X